0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
Άρα, λοιπόν, οι περισσότεροι θεωρούν ότι η πρωτοτυπική πτώση του απαρεμφατικού υποκειμένου είναι η αιτιατική-ανεξαρτήτως αν έχει κοινή αναφορά με το ρηματικό υποκείμενο- και ότι άλλες πτώσεις εμφανίζονταν μόνο κατ' εξαίρεση και λόγω έλξης στην επιφανειακή δομή.
Τώρα που το σκέφτομαι, η διαφορετική πτώση ίσως να επιβάλλεται προκειμένου να διαφοροποιηθούν τα δυο υποκείμενα όχι σημασιολογικά (ταυτοπροσωπία-ετεροπροσωπία), αλλά συντακτικά (υποκείμενο ρήματος-υποκείμενο απαρεμφάτου).
Αυτό θα εξηγούσε και γιατί όταν εμφανιζόταν ανεξάρτητο το απαρέμφατο αντί ευκτικής, το υποκείμενό του ήταν πάντα σε αιτιατική ή γιατί όταν έχουμε ως υποκείμενο αυτοπαθή αντωνυμία (αυτό που ονόμασα εικονική ετεροπροσωπία) παρά την κοινή αναφορά με το υποκείμενο του ρήματος, η αντωνυμία έμπαινε σε αιτιατική.
Και αφού οι περισσότεροι έχουν αυτήν την άποψη, εμείς γιατί στο συντακτικό επιμένουμε να μιλάμε για ονομαστική στην ταυτοπροσωπία;Ρητορικό το ερώτημα.
Σ' ευχαριστώ πάντως που μπήκες στον κόπο να βρεις και να παραθέσεις τόσα στοιχεία.Ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η συζήτηση.
ενδιαφέροντα όσα γράφονται. ωστόσο: οἴονται δεῖν ἰέναι ὠπλισμένοι: και γιατί πρέπει να δεχτώ ότι η πτώση του προσδιορισμού δεν έχει σημασία, ή είναι άσχετη με το υποκείμενο; γιατί οι αρχαίοι συγγραφείς θέτουν τους προσδιορισμούς, τις μετοχές, τα κατηγορούμενα σε ονομαστική πτώση όταν έχουμε ταυτοπροσωπία; η άποψη του μπαμπινιώτη είναι μια υπόθεση, μια άποψη, η οποία βέβαια δεν πείθει...
Θάνο, επειδή κι εγώ αν πρόσέξες είχα την ίδια απορία , η εξήγηση που μπορεί να δοθεί είναι η εξής: Επειδή η ονοματική πτώση εμφανίζεται μόνο (ή τουλάχιστον σε πολύ μεγάλο ποσοστό) όταν το απαρεμφατικό υποκείμενο δεν είναι ρητά εκπεφρασμένο, είναι πιθανό η πτώση του κατηγορουμένου να έλκεται από την πτώση του υποκειμένου του ρήματος που είναι πιο ισχυρή.
Sali, μια που ασχολείσαι με τα στατιστικά, μπορείς να κοιτάξεις τι είδους ρήματα είναι αυτά που συντάσσονται με απαρέμφατο του οποίου το υποκείμενο εμφανίζεται σε αιτιατική, αν και έχουμε ταυτοπροσωπία;Είναι λεκτικά, δοξαστικά κλπ; Ανήκουν σε μια κατηγορία;
Παράθεση από: apri στις Ιουλίου 25, 2012, 11:31:15 amSali, μια που ασχολείσαι με τα στατιστικά, μπορείς να κοιτάξεις τι είδους ρήματα είναι αυτά που συντάσσονται με απαρέμφατο του οποίου το υποκείμενο εμφανίζεται σε αιτιατική, αν και έχουμε ταυτοπροσωπία;Είναι λεκτικά, δοξαστικά κλπ; Ανήκουν σε μια κατηγορία;Απ' όσο μπόρεσα να ελέγξω, διαπίστωσα πως τα περισσότερα είναι λεκτικά (κυρίως το φημὶ) και δοξαστικά (οἴομαι, νομίζω). Από άλλες κατηγορίες ρημάτων βρήκα ένα παράδειγμα με το ρ. εὔχομαι (Ξενοφ. Άνάβ. 7, 1, 30) και ένα με το βούλομαι (Δημοσθ. κατὰ Τιμοκρ., .
Eπομένως, δεν βγαίνει κάποιο συμπέρασμα που να σχετίζεται με το είδος του ρήματος.
Ευχαριστώ για την έρευνα.
(μέρος) της γης αρα, γενική διαιρετική στο εννοουμενο αντικειμενο "μέρος" έτεμνον (μέρος) της γηςετσι το καταλαβαινω .....
Παράθεση από: MARKOS στις Αυγούστου 18, 2012, 03:13:09 pm(μέρος) της γης αρα, γενική διαιρετική στο εννοουμενο αντικειμενο "μέρος" έτεμνον (μέρος) της γηςετσι το καταλαβαινω .....Ωραία, κατανοητό!Όμως πώς εξηγείται το "πολλήν" σε γένος θηλυκό;