0 μέλη και 3 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.
Δηλαδή, το ἀπὸ τοῦ δεξιοῦ κέρως συντάσσεται με το παρελθεῖν και όχι με το λόχους;
Καθαρά συνδετικός είναι ο δὲ που έχεις τονίσει· συνδέει τις δύο προτάσεις, χωρίς να εκφράζει αντίθεση. Αυτόν τον δὲ ο Denniston τον ονομάζει connective και τον κατατάσσει στην υποδιαίρεση continuative (η άλλη υποδιαίρεση είναι adversative). Και δίνει αρκετά παραδείγματα: Ηροδ. Ι, 114 ὑπὸ τοῦ σοῦ δούλου, βουκόλου δὲ παιδός· id. IX, 16, 1 ἔφη ... κληθῆναι καὶ αὐτὸς ... κληθῆναι δὲ καὶ Θηβαίων ἄνδρας πεντήκοντα κ.ά.Μεταβατικός είναι ο δὲ στην αρχή (ημι)περιόδου. Ο Denniston για τον continuative δὲ γράφει: "δὲ is the normal equivalent ot 'and' at the bebinning of a sentence".Αλλά ο ανανταπόδοτος δὲ μπορεί να είναι και αντιθετικός· το νόημα αποφασίζει: Θουκυδ. IV, 86, 1 οὐκ ἐπὶ κακῷ, ἐπ' ἐλευθερώσει δὲ τῶν Ἑλλήνων παρελήλυθα· Ευριπ. Ὀρ., 100 ὀρθῶς ἔλεξας, οὐ φίλως δέ μοι λέγεις.
Περὶ μὲν οὖν αὐτῆς τῆς γραφῆς, καὶ ᾧ τρόπῳ κηδεσταὶ ἡμῖν ἐγένοντο, καὶ ὅτι οὐκ ἐξήρκει τὰ ἐκείνου εἰς τὸν ἔκπλουν, ἀλλὰ καὶ ὡς ἄλλοθεν προσεδανείσατο ἀκηκόατε καὶ μεμαρτύρηται ὑμῖν· Στο παραπάνω απόσπασμα οι σύνδεσμοι "καί" συνδέουν τον προσδιορισμό της αναφοράς με την πλάγια ερ. του τρόπου και τις δύο ειδικές πρ.; Επίσης, αναφέρονται από κοινού στα δύο ρήματα ἀκηκόατε καί μεμαρτύρηται; Αν μπορεί κάποιος να βοηθήσει
Κάποια καλή θεματολογία για άγνωστο
Καμιά φορά η ονομαστική τίθεται ως παράθεση σε εννοούμενο σὺ ή ὑμεῖς. Το περίεργο (και ενδιαφέρον) είναι ότι η εννοούμενη προσωπική αντωνυμία στις περιπτώσεις αυτές βρίσκεται σε θέση κλητικής, γιατί αποκλείεται η χρήση της ως υποκειμένου. Προσέξτε το παράδειγμα από τον Πρωταγόρα του Πλάτωνα (337 c): ὦ ἄνδρες οἱ παρόντες, ἡγοῦμαι ἐγώ...
Ενίοτε υπάρχει και σύνδεση με το καί, αλλά και πάλι πρέπει να εννοηθεί η προσωπική αντων. Π.χ. Ξενοφ. ΚΠ 3.3.20 ἀλλ' ὅπως μέν, ὦ Κῦρε καὶ οἱ ἄλλοι Πέρσαι, ἐγὼ ἄχθομαι ὑμᾶς τρέφων...
Λες ότι στο συγκεκριμένο παράδειγμα η εννοούμενη προσωπική αντωνυμία βρίσκεται σε θέση κλητικής, γιατί το ρήμα της πρότασης είναι σε α΄ ενικό, άρα η προσωπική αντωνυμία β΄ προσώπου δεν μπορεί να είναι υποκείμενο.
Και αν το ρήμα της πρότασης ήταν σε β΄ πληθυντικό και η προσωπική αντωνυμία υποκείμενο σε αυτό, τι θα άλλαζε σε σχέση με την παράθεση; Ας πούμε ότι έχουμε ὦ άνδρες οἱ παρόντες ἀκούσεσθε..· πώς θα συντάσσαμε;
Δεν θα λέγαμε ότι το εννοούμενο υποκείμενο του ρήματος είναι το ὑμεῖς, το ὦ άνδρες (εφόσον υπάρχει το ὦ) οπωσδήποτε κλητική προσφώνηση και το οἱ παρόντες παράθεση -ετερόπτωτη- στην κλητική προσφώνηση;
Και το ότι στο παράδειγμα που παρέθεσες, ὦ ἄνδρες οἱ παρόντες, ἡγοῦμαι ἐγώ..., λες ότι το οἱ παρόντες πάλι προσδιορίζει εννοούμενη προσωπική αντωνυμία, έστω και αν στη συγκεκριμένη περίπτωση αυτή βρίσκεται σε θέση κλητικής, τι σημαίνει; Ότι η κλητική προσφώνηση δεν δέχεται ποτέ παράθεση η ίδια;
Και το πρόβλημα τέλος πάντων είναι η παράθεση, η οποία βρίσκεται σε ονομαστική, άρα με κάποιο τρόπο πρέπει να εξηγήσουμε την ονομαστική, και για αυτό εννοούμε ονομαστική προσωπικής αντωνυμίας, έστω και θέση κλητικής;
Θέλω να πω, αν δεν υπήρχε η παράθεση, θα εννοούσαμε πάλι προσωπική αντωνυμία σε θέση κλητικής; Στην οποία το ὦ ἄνδρες θα ήταν τι;
Εδώ έχουμε δύο κλητικές προσφωνήσεις που συνδέονται παρατακτικά. Το πρόβλημα είναι ότι η δεύτερη βρίσκεται σε ονομαστική. Άρα, εδώ, στη δεύτερη μόνο, πρέπει να εννοηθεί ονομαστική προσωπικής αντωνυμίας σε θέση κλητικής, ώστε να αιτιολογηθεί η ονομαστική οἱ ἄλλοι Πέρσαι (μάλλον ως παράθεση στην προσωπική ατνωνυμία) και να συνδέονται μεταξύ τους στην πραγματικότητα δύο κλητικές;
Σε τέτοια δομή δεν μπορεί να μην υπάρχει πουθενά κόμμα· έχει λοιπόν σημασία πού θα τοποθετηθεί η στίξη. Έτσι, αν η πρόταση είναι: ὦ ἄνδρες, οἱ παρόντες ἀκούσεσθε (ή ἀκούσεσθε οἱ παρόντες), πρόβλημα δεν υπάρχει (υποκ. το εννοούμενο ὑμεῖς και το οἱ παρόντες παράθεση σ' αυτό)·
αλλά η δομή: ὦ ἄνδρες οἱ παρόντες, ἀκούσεσθε δεν μου φαίνεται σωστή, εφόσον θα εννοούνται δύο ὑμεῖς, αλλά πάλι δεν ξέρω και πάντως δεν έχω βρει ποτέ.
Αυτό δεν το κατάλαβα· δώσε ένα πλαστό παράδειγμα.
Κοίτα, όλα αυτά δεν τα έβγαλα από το μυαλό μου· τα βρήκα στον Smyth, 1287, και θεωρώ πως έχει δίκιο.
Στο οὗτος σύ, πῶς δεῦρ᾽ ἦλθες, το οποίο είχε παραθέσει η apri, η κλητική προσφώνηση είναι η προσωπική ή η δεικτική αντωνυμία; Και η άλλη αντωνυμία τι είναι στην κλητική προσφώνηση; Μπορούν όμως να συνταχθούν χωριστά ή πρέπει να εκληφθούν μαζί ως κλητική προσφώνηση;